banner

banner

torsdag, december 03, 2015

Självhushållning i praktiken

Dagens boktips som jag själv läser just nu är "Självhushållning i praktiken" av Maria Österåker. Maria håller alltså på med självhushållning till ganska stor grad. Vi är ju många självhushållande på en del saker (t.ex. då vi plockar bär på hösten för att ha hela året, istället för att köpa dem från butiken), men i familjen Österåker är man till ca 60% självhushållande. Hon har en mycket inspirerande blogg levmerpamindre.blogspot.com och har gett ut flera böcker.

I självhushållning i praktiken får man läsa om hur hon och hennes familj har prövat sig fram för att bli mer självhushållande, samt får många tips och beskrivningar på hur man gör olika grejer. Hittills i boken har jag lärt mig hur man förvarar grönsaker under hösten och vintern, hur man kan odla beroende på hur mycket plats man har och hur man flyttar gamla stockhus. Maria skriver lättsamt och håller sig till saken, vilket gör att även min vandrande hjärna hålls kvar på plats (fina bilder dessutom). Har ju inte kommit så långt i boken ännu, men tycker att den är lättläst och väldigt intressant. Ett måste för den som vill få inspiration till att göra fler saker själv. Mycket om sånt som den äldre generationen redan vet, men som vi bortskämda 80-talister (och framåt) inte har behövt lära oss. Nu kan vi ta tillbaka kunskapen och livsstilen. För att leva mer på mindre... för att använda hennes egna ord.

Självhushållning i praktiken av Maria Österåker. Ett hett julklappstips till den som gärna skulle leva lite mer miljövänligt och ekonomiskt. 

Berättade åt min mamma om mina drömmar om att en gång bli driva med självhushållning... Odla egna grönsaker, ha små höns och kanske en snäll bonde nära till hands som kunde ge oss ekologisk mat som vi inte odlar själva. Hon skrattade och frågade min far om "det inte låter bekant"... hon skulle ha frittgående hönor ända tills dess hon besökte någon som hade det. Tydligen var det tillräckligt avskräckande då hon såg hönslortarna i köket för att hon skulle tänka om. 

Så om du någon gång tycker att du har en unik idè, prata med din mamma. Tydligen går även tankar och planer i arv, haha!  

Inga kommentarer: