banner

banner

onsdag, juni 26, 2013

Mitt i allt elände

Jag är fortfarande spänd och ledsen, så jag har skrivigt ut en ibumetin-kur åt mig själv. Utifall något är inflammerat, så borde det ju hjälpa. Jag prövar för första gången en annan värktablett än burana, eftersom de inte hade det på apoteket på Jeløya. Får se om jag överlever. Var du dum nog att kolla på bipackssedeln. 

Har konstaterat att om man aldrig tagit en värktablett förut, så skulle men nog låta bli då man läser bipackssedeln. I alla fall så skulle man inte ta dem i onödan. Diarrè, blodiga uppkastningar och tarmsjukdomar är bara några av biverkningarna som en vanlig värktablett kan orsaka... huga!

On a happier note...

Jag har nu tvättat mitt ansikte med honung i ca en och en halv månad. Så, vad är domen?

Jaa... jag kan ärligt säga att jag älskar det. Eller så mycket som man kan älska ansiktsrengöring. Idag då jag såg mig i spegeln så hade jag inga utmärkande finnar i ansiktet. Visst har jag ännu en del små skavanker och porer osv, men inget som jag tycker var iögonfallande. Jag har nu den sortens hud som jag vanligtvis bara kan framkalla med en par veckor i södern. Alltså ett par veckor utan smink, med sol och hav och stressfri miljö. Att jag har fått samma resultat då jag knappt sett solen, har jobbat och varit sminkad nästan varje dag... jaa... det är helt otroligt!

Jag köpte hem mandelolja för ungefär en månad sedan, som jag tar bort smink med. Oljan är jättefet, så man måste bara sätta lite på en bomullstuss för att få bort smink och samtidigt återfukta huden. Efteråt tvättar jag huden med honung och sköljer noga med vatten. Huden känns ren och mjuk efteråt och blir varken torr eller för fet. Detta kan ju säkert fungera på olika vis för olika personer, men för mig går det bäst såhär. Ibland sätter jag också pikulite mandelolja på huden innan jag sätter på sminket.

Mandeloljan använder jag också som massageolja och läppomada. Om man är allergisk mot nötter, så har jag hört att andra oljor som jojobaolja fungerar lika bra. Mandeloljan hittade jag på apoteket och var iofs ganska dyr, typ 10 euro för en liten burk, men den är jättedryg, och kan som sagt användas till mer än en grej. (den är säkert billigare hemma i Finland också) Denna använder jag, men det finns säkert många andra märken.

 

2 kommentarer:

theresebritamaria sa...

Mandelolja är superbra på t.ex. sår eller utslag också. Har en lugnande effekt. Vi använder den på jobbet också för att ta bort feta salvor.

Jenn sa...

Jo, jag har nog märkt att mina sår läker snabbare och att huden är mindre irriterad. Hurra för mandelolja! :D