banner

banner

torsdag, maj 16, 2013

Om att byta taktik

It's getting to me... all denna hysteri runt kemikalier i hushållet. Har en tid redan funderat på att byta ut mitt tvättmedel mot något mildare och naturligare, och sedan eventuellt fortsätta på det spåret. Eftersom jag är en rutinmänniska så tänker jag inte göra något drastiskt, som att kasta ut allt i mitt badrumsskåp och börja förädla min egen barktvål. Nej nej... ett litet steg i taget om jag får be!

Jag har redan bytt ut mina duschgrejer (schampo, balsam och duschgel) till allergivänliga produkter. De kanske inte är lika kemikaliefria som produkter från ekosoppi, men i vart fall utan parfym och dylikt (och säkert billigare också). Hittills tycker jag om dem. Har använt produkterna i drygt två veckor och tycker redan att min dumma hårbotten har blivigt lite bättre. Visst kliar den lite ännu, men flagorna tycks bli färre. (Ni kanske förstår varför jag desperat försöker hitta något som funkar. Usch och fy!) De luktar kanske inte gott som andra duschgrejer på marknaden, men det priset betalar jag gärna om jag slapp leka Jack Frost varje dag.



Jag har också bytt ut mitt vanliga tvättmedel till allergivänligt, i jakten på något annat. Tvättbollarna gav jag upp på, då jag inte hittade vettiga referenser någonstans, utan bara negativa skriverier om dem. Tvättnötter tror jag också att jag skippar, eftersom de inte tycks vara särskilt undersökta, och de måste transporteras så långt. (bara för att det är en frukt/nöt så behöver det inte betyda att de inte kan vara hälsovådliga). Har sett på nätet att man kan använda tallsåpa till nästan allt, och det tycks också vara poppis där hemma. Får kanske prova... undrar om de har tallsåpa i Norge...?

Igår tog jag nästa ministeg mot en kemikaliefri(are) vardag. Jag prövade att tvätta ansiktet med honung, istället för min dyra anisktstvätt som jag köpt i hopp om att få bukt med min acne. Lite skeptisk är jag ännu, eftersom jag använder ganska mycket smink och är osäker på om honungen får bort allt. Hittade dock också ett recept på ansiktstvätt som jag ska pröva. Måste bara köpa hem citron och äppelcidervinäger. Mandelolja ska man tydligen också kunna använda för att ta bort smink... så det hamnar nog också i korgen nästa gång jag går till butiken.

Jag ger det ett par veckor. Ska se vad resultaten blir...

5 kommentarer:

Sofie K sa...

Bra med kemikaliefria produkter! Jag använder själv honung o aloevera till både ansikte o hår (o de klår no alla hårinpackningar/ansiktsmasker!) Ifall du e intresserad av smink utan kemikalier ska du pröva Barefaced Beautys mineral foundation! :)

Jenn sa...

Jo, det är många som rekommenderar aloe vera. Går det att köpa i vanlig butik? Skulle faktiskt vilja satsa på smink också, eftersom jag använder det nästan varje dag. Var kan jag hitta sådant. Har ännu inte hittat någon ekoshop i Norge, så om det fanns på typ Kicks så skulle jag bli glad. :)

Sofie K sa...

Jag har köpt drickbar aloe vera från Life (verkar finnas i Norge o), men har int hittat ren aloe vera i vanliga butiker.. Aloe vera är föressten utmärkt som ansiktskräm. :) Angående sminket så lönar det sig verkligen att pröva! Hittils har jag haft två olika mineralfoundations, Bareminerals (från Kicks) o Barefaced Beauty (från Greenlips), o enligt mig är Barefaced Beautys foundation bättre! Den irriterar inte alls huden o innehåller inget extra skit (Bare minerals har Bismuth Oxychloride i sin..) o dessutom e den billigare. :) Härifrån går det att beställa: https://www.barefacedbeauty.co.uk/ och http://www.greenlips.fi/.

Sofie K sa...

Tydligen säljer de Barefaced Beautys produkter vid Nicka i Fredrikstad, som ser ut att vara riktigt nära Moss :D http://www.nicka.no/#/Kontaktoss/

Jenn sa...

Tack för tipsen! :) Såg också att de hade sminket i Fredrikstad. Får ta mig en tur ut dit antar jag. Har lange tittat på Bareminerals, men inte kommit mig för, då de är så dyra... men Barefaced beauty verkar ju riktigt förmånliga.

Kanske bäst att börja vid salongen, eftersom man får prova produkterna där innan man köper dem. Skulle ju vara världens miss att ta fel nyans. :)